I Liga Seniorów - Darłówko 2024
Roman Kaula
02-10-2024

Pozycja nr 2. 1.Sf5! Hd8 2.Wd6 Hc7 3.Hg4 g6 4.Wd7! Białe zastosowały w ataku klasyczny motyw przeciążenia: hetman + skoczek vs hetman. 4...Hc3 5.Wf1 Hd2 6.Se7+-

Pozycja nr 3. Plan wygranej czarnych związany jest z doprowadzeniem do pozycji zugzwangu białych. Ponieważ biała wieża nie ma ruchu, czarne mogą pójść królem na skrzydło królewskie, aby pomóc wieży w matowaniu króla białych. Białe aby nie dostać mata będą musiały zagrać w pewnym momencie "a4". Wtedy czarne wykorzystując współdziałanie wieży i króla zdobywają jednego z pionów białych.
Na przykład 1...Kd4 2.Kg2 Ke3 3.Kh2
Prościej wygrywają czarne po szybkim zagraniu pionem "a" [3.a4 Wb6! 4.axb5 axb5 5.Wa8 Wd6! 6.Wc8 (6.Wb8 Wd5) 6...Wd4!-+] 3...Wg6 4.Kh3 Kf4 5.Kh2 Kf3 6.a4 Kf2!
Teraz już nie wygrywa [6...Wb6? 7.axb5 axb5 8.Wa3! Ke4 9.Wc3!=]
7.Kh3 Wg3! 8.Kh4 Wb3! 9.axb5 Wxb4 10.Kg5 axb5 11.Kf5 Ke3 12.Ke6 Kd3 13.Kd5 Wd4! 14.Kc5 b4!-+

Pozycja nr 4. Klasyczna końcówka. Ponieważ białe nie mają gońca na przekątnej b8-h2 można było od razu zagrać 1...h4! 2.Gb6
Jeszcze szybciej białe przegrywają po 2.Kg1 Kg3! i nie ma szacha na d6. 2...Wd1 3.Gg1 Kg4! kluczowy manewr królem. 4.Kh2 h3 5.Kh1 Kh4! 6.Kh2 Wd2 7.Kh1 Kg3 8.Ge3 Wh2 9.Kg1 We2-+
Więcej pozycji końcówki G vs W z pionem "bandowym" można znaleźć w mojej książce "Gra Końcowa - Pozycje Podstawowe"

Pozycja nr 5. Białe mogły od razu wygrać grając 1.Sxd6! Gxd6 2.Se4!+- Czarne nie są się w stanie obronić od licznych gróźb.

Pozycja nr 6. W tej pozycji najprościej remisuje ustawienie wieży na 1 linii, i króla na polu g7 (strata piona "c" nie ma znaczenia). Jeżeli białe kiedyś zagrają królem na b6, dajemy szacha wieżą na linii "b" i wracamy na liniię "a". W partii czarne postanowiły bronić piona "c" i zagrały 1...Wa4 co też prowadzi do remisu. Jednak zbytnie koncentrowanie się na celu pośrednim doprowadziło do katastrofy. 2.Kd4 Kg7 3.Kc5 c3
Można było dalej zagrać 5...Wa1=. 4.Kb6 Wa1 5.Wc8 c2? [5...Wb1! 6.Ka6 Wa1 7.Kb7 Wb1=] 6.Wxc2 Wb1 7.Kc7 Wa1 8.Kb7 Wb1 9.Kc8 Wa1 10.Wc7 Kg6 11.Kb8 1-0

Pozycja nr 7. W partii nastąpiło przegrywające 1...Gf6?+-
Remisowało tylko 1...Gb4! z ustawieniem czarnego gońca na przekątnej f8-h6 oraz króla na polu f6. Co ciekawe do oceny pozycji nie ma znaczenia pion "b". Dalej grając 2.Kg4 Kf6! 3.h5 Gf8!= czarne ustawiały twierdzę.

Pozycja nr 8. Klasyczny przykład techniki szachowania odległościowego. Remisowało tylko 1...Wh8! W partii nastąpiło 1...Wh7? 2.Ka4! Wc7 [2...Wa7 3.Kb5 Wb7 4.Ka5 Wa7 5.Kb6+-] 3.Wxc7 Kxc7 4.Ka5!+- z opozycją.
Po zagraniu wieżą na ósmą linię, plan z aktywizają króla nic białym nie daje 2.Ka4 Wa8! 2.Kb5 Wb8! 3.Ka5 Wa8 4.Kb6 Wb8= z remisem.