Olimpiada 2024

Ikona autor artykułu

Roman Kaula

Ikona data dodania

25-09-2024

Diagram szachowy

Po: 1...Wc2 2.Kb1 Wxc4 3.Wb8! Kxa3 4.Wxb5 Wb4 5.Ka1! , białe ratuje pat. Końcowa pozycja zasługuje na diagram.

Diagram szachowy

Pozycja nr 2. Czarne właśnie zagrały skoczkiem ...Sd7?, po czym białe mają uderzenie taktyczne. Nastąpiło 1.Sxb5!+- i nie można zbić żadnym pionem, gdyż skoczek nie "łapie" promowanego piona na linii "a" lub "c".

Diagram szachowy

Pozycja nr 3. Czarne na posunięciu. Klasyczny przykład obrony z boku. Remisowało zarówno 1...Kxh6! jak i 1...Wa7!.
Czarne zagrały jednak 1...We2? po czym białe bez przeszkód doprowadziły piona do "f" do pola przemiany. 2.Kf7 Wa2 3.f6 Wa7 kosztowna strata temp. 4.Ke6 Wa6 5.Ke7 Wa7 6.Wd7 Wa1 7.f7 We1 8.Kd8 1-0

Diagram szachowy

Pozycja nr 4. Białe mogły ładnie wygrać grając 1.g4!. Groźba Wxh7 z następującym g5 nie daje czarnym czasu na skuteczną obronę.
1...g5 (kilka szachów wieżą nic nie wnosi do oceny pozycji) 2.h4! gxh4 3.Wf5+-

Diagram szachowy

Pozycja nr 5. Białe nieostrożnie, w poprzednim ruchu, zagrały Kh2?. Czarne znalazły piękną drogę do remisu, oddając hetmana. 1...Hxh3!! 2.gxh3 Wxf2 3.Kg3 Wf3 4.Kh2 Wf2 z remisem.

Diagram szachowy

Pozycja nr 6. Pozycja wzajemnego zugzwangu. Białe remisują jeżeli przy czarnej wieży na f4 zagrają Ke3. Wtedy król czarnych nie może zająć pola d4 lub e4, a także czarne nie mogą zagrać pionem e4 i nie są w stanie zrobić progresu. Remisowało zatem posunięcie 1.Kf2!=.
W partii nastąpiło jednak 1.Ke1? i po 1...Wf4! białe nie mogły zająć królem pola e3. Po 2.Ke2 Kd4 3.Wg8 e4-+ czarne zrealizowały przewagę.

Diagram szachowy

Pozycja nr 7. W partii nastąpiło 1...a5? 2.h4! i partia zakończyła się remisem. Czarne wygrywały osłabiając strukturę pionową białych 1...g5! 2.fxg5 hxg5 3.h3 Kc5 4.Ka4 Kd5 5.Ka5 Kxe5 6.Ka6 Kd6! 7.Kxa7 Kc7-+.

Diagram szachowy

Pozycja nr 8. Pomimo dwóch pionów więcej wygrana białych nie jest prosta. W partii nastąpiło 1.Kc5?! Wg5 2.Kb6? Wxg6 3.Kb7 Wg5!, po czym powstała klasyczna pozycja obronna Vancury. 4.Wa7 Kh6 5.Wa6 Kh7 6.Wa8 Wg7 7.Kc6 Wg6 8.Kd5 Wg5 9.Ke6 Wc5 10.a6 Wc6! 11.Kd5 Wf6=.
Wygrywał manewr w którym białe nie dopuszczały do takiego ustawienia 1.Kd5! Wg5 2.Ke4! Wb5 3.Kd4 Wf5 [3...Wg5 4.Wa8! Wxg6 5.Kc5+-] 4.Wa8! Kxg6 5.a6! . Ze względu na króla na polu g6 czarne nie zdążą przestawić wieży na 6 linię. A po 5...Kg7 białe przestawiają wieżę 6.Wa7! Kg6 7.Wc7! Wa5 8.a7 Kf6 9.Kc4 Ke6 10.Kb4 Wa1 11.Kc5+-

Diagram szachowy

Pozycja nr 9. Białe w tej pozycji zagrały 1.Hb1?! i po 1...bxc6 czarne jeszcze długo się broniły. Ideę związaną z ruchem hetmanem można było efektywnie wykorzystać grając 1.Se4! Sxe1 2.Hb1!!+- grozi mat i jednocześnie po Sxd6 hetman czarnych jest niebroniony.

Diagram szachowy

Pozycja nr 10. Czarne w tej wydawałoby się beznadziejnej pozycji zastosowały ładny manewr obronny. 1...b3! 2.Sxf4 Kf6 3.Sxg2 b2! 4.Wb5 h2!= i partia zakończyła się remisem.

Ikona powrotu na blog szachowyWróć