Pozycja Philidora

Ikona autor artykułu

Roman Kaula

Ikona data dodania

28-11-2025

Diagram szachowy

1...Wa6?? 2.e6+-
Remisuje "obrona z tyłu piona".
1...We1! 2.Wh8 Kd7=
Czarne kontrolują pole e6.
Po ustawieniu wieży z tyłu piona, białe muszą spróbować innego sposobu gry na wygraną.
W tym celu, po odcięciu króla czarnych, ustawiają wieżę na polu e8 by bronić piona. Następnie przy pomocy własnego króla, podejmują próbę awansowania piona.
Kluczem do wygranej jest uzyskanie pozycji z królem na e8 przy pionie na e7.

Przy poprawnej grze czarne nie dopuszczają do takiej sytuacji.

2.Ke6 Kf8!
Uwaga! "Co do zasady król strony słabszej idzie na krótszą stronę piona, by wieża mogła operować na dłuższej"

3.Wh8 Kg7 4.We8!? Wa1!
Wieża idzie jak najdalej od króla, by go szachować.
5.Wd8 We1!
z ustawieniem obronnej pozycji wyjściowej.

Remisuje także przejście do innego rodzaju obrony, która powstaje po: 5...Wa6 6.Ke7 Wa5 7.e6 Wa7 7.Wd7 Wa8! (Diagram poniżej)

Diagram szachowy

Na diagramie przedstawiona jest pozycja obronna, nazywana "obroną z boku".
Należy zauważyć, że obrona z boku jest trudniejsza niż obrona z tyłu, więc jeżeli jest taka możliwość lepiej stosować obronę z tyłu.

Czasami jednak jesteśmy zmuszeni do przejścia do pozycji obronnej jak na diagramie. Idea takiej obrony jest związana z nie dopuszczeniem do pozycji z królem na polu e8 i pionem na polu e7.
Białe nie wygrywają po:
1.Kd6 Kf6 2.Wf7 Kg6 3.Wf1 Wa6 4.Kd7 Wa7 5.Kc6 Wa6=
Działanie wieży czarnych nie można zneutralizować, ponieważ między wieżą i pionem są 3 wolne linie. Wieża ma dostatecznie dużo przestrzeni do szachowania króla.

Uwaga! W pozycji na diagramie białe mogą zagrać na pułapkę.
Po zagraniu 1.Wd6!? jedynym ruchem remisującym jest 1...Kg6! 2.Wc6 [2.Kd7 Kf6 3.e7 Kf7=] 2...Kg7!=

Po 1.Wd6 przegrywa natomiast 1...Wa7? 2.Ke8! Kf6 3.e7+- i król czarnych jest na szachu.

Kompleksowy opis zagadnień związanych z pozycją Philidora można znaleźć w książce:
Kaula R.: Podstawy Techniki Gry Końcowej

Ikona powrotu na blog szachowyWróć